دبستان دخترانه غیردولتی معرفت
 
بیوگرافی
 
 
 
 
با سلام خدمت شما والدین گرامی.
الهام پوراکبری هستم.کارشناس ارشد مشاوره در زمینه ی کودک ونوجوان  واعتیاد ومولف کتاب شخصیت وانعطاف پذیری وشادکامی وگردآورنده کتاب نظریه های مشاوره و رواندرمانی...
خوشحالم که امسال در خدمت دخترای گلم هستم....
 
 
 
 
درج مطلب  
 
 
 
 
 
 
کاردستی با وسایل دور ریختنی (مقوای دستمال توالت)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
درج مطلب  
 
 
 
 
کودک و کم رویی
 
 
 
براي آنکه بفهميم فرزند ما کودکي کمرو است يا خير بايد در شرايط گوناگون رفتار او را ارزيابي کنيم. کودکان کمرو معمولاً در موقعيت هاي متعددي مانند ميهماني ها، مدرسه و محيط هايي که بايد ابراز وجود کنند دچار مشکلاتي هستند.

خصوصيات يک کودک کمرو

همچنين رفتار اين گونه کودکان معمولاً از الگويي با چند ويژگي اصلي پيروي مي کند. نخستين خصوصيت آن ها، اين است که اغلب تلاش مي کنند تا محيط و دامنه تعامل هاي اجتماعي خود را به تعداد معدودي از افراد محدود کنند آن هم صرفاً اشخاصي که به خوبي شناخته شده هستند، به عنوان مثال، والدين، مادر بزرگ يا يک هم بازي.

۱ - تمايلي براي برقراري ارتباط با ديگر افراد ندارند: نکته ديگري که در رفتار اين کودکان مشهود است تمايل نداشتن به برقراري تعامل، در موقعيت هاي ناآشنايي است که احتمالاً امکان پيش بيني رفتار ديگران به راحتي وجود ندارد؛ به همين دليل شايد تا زماني که در محيطي آشنا قرار دارند معمولاً ناراحتي خاصي بروز ندهند؛ هر چند که گاه در موارد شديد، همين محيط ها نيز برايشان آزار دهنده است.

با اين حال، هر نوع عدم تمايل به ارتباط را نمي توان به خجالتي بودن کودک نسبت داد اما زماني که کودک از ارتباط با ديگران بيمناک باشد آن گاه بايد به عنوان يک مشکل ويژه به آن نگاه شود و حتي در صورت شدت اين امر، بايد به يک روان شناس يا روان پزشک مراجعه شود.

۲ - درون گرا هستند و زود عصباني مي شوند: يکي از عمده ترين مشکلات اين کودکان بلد نبودن مهارت هايي است که براي زندگي اجتماعي بدان نياز دارند، اين نقص باعث مي شود تا کودکان خجالتي، در خود احساس ناامني و بي کفايتي کنند و سبک رفتاري درون گراتري را نسبت به ديگران انتخاب کنند اما گاه نيز به همين دليل تحريک پذير و خيلي زود عصباني مي شوند يا ناراحتي خود را به صورت بهانه گيري بروز مي دهند. در واقع همين امر است که در سنين بالا زمينه ساز پديد آمدن مشکلات متعددي براي فرد مي شود. والدين نيز معمولاً از اين خصوصيت فرزند خود رنج مي برند و نگران اين هستند که کودک شان با چنين ويژگي چه آينده اي در پيش دارد.

۳ - سکوت اختيار مي کنند و فرار را بر قرار ترجيح مي دهند: اضطراب نيز در رفتار اين کودکان مشهود است. تصور قرار گرفتن در محيط هاي ناآشنا يا مواجهه با افرادي که آن ها را مورد ارزيابي قرار دهند باعث مي شود که گاه حتي با وجود دارا بودن توانمندي هاي لازم، آن را ابراز نکرده، در نتيجه امکان پيشرفت يا رفع مشکل را از خود سلب کنند.

مثلاً ممکن است در کلاس درس پاسخ سوالي را بدانند اما به علت کمرويي آن را بيان نکنند. در واقع با آن که به شدت دچار چالش مي شوند نمي توانند براي مطالبه حق خود اقدامي کنند. اين رفتار يک دور باطل ميان سکوت، احساس ناتواني از برقراري رابطه، به تعويق انداختن کارها و در نتيجه احساس کسالت، زود رنجي و در نهايت فرار از موقعيت رقابت برانگيز را در پي دارد.

درمان کمرويي کودکان

اگر در رفتار کودک شما چند ويژگي از موارد گفته شده به دفعات ديده مي شود، مي توانيد با استفاده از راهکارهايي که در ادامه بيان مي شود به او در رفع خجالت و کمرويي کمک کنيد.

* به کودک فرصت اظهارنظر بدهيد: هر قدر هم که کودک کم سن و سال باشد تلاش کنيد فرصت اظهار نظر در تصميمات خانواده را برايش فراهم آوريد. البته بهتر است براي مديريت بهتر خواسته هاي کودک در سنين پايين تر از او بخواهيد خواسته اش را از بين چند گزينه انتخاب کند.

* تعاملات اجتماعي کودک را افزايش دهيد: با اين کار کودک مي تواند توانايي هاي خود را محک بزند. البته بهتر است موقعيت هايي انتخاب شود که کودک بتواند در آن ها با تجربه هاي موفق رو به رو شود نه آن که شکست بخورد. شرکت در کلاس هاي ورزشي و تفريحي نيز از جمله اين موارد محسوب مي شود. البته براي شروع مکان هايي را انتخاب کنيد که کودکان ديگر رفتار خصمانه اي نداشته باشند.

* مهارت هاي برقراري ارتباط را به کودک آموزش دهيد: در قالب بازي يا گفت و گو و حتي گفتن داستان، مهارت هاي برقراري ارتباط را با کودک تمرين کنيد، سپس هر پيشرفت هر چند جزئي را با ابراز هيجان، نوازش و تهيه پاداش مورد تشويق قرار دهيد. پرورش هر کودکي به صرف حوصله و وقت والدين نياز دارد. بنابراين به رفتارهاي او حقيقتاً با دقت نظر توجه کنيد.

* کودک را با محيط هاي مختلف آشنا کنيد: موقعيت هاي جديد را به نحوي قابل پيش بيني سازيد تا آمادگي مواجهه با آن از قبل براي کودک فراهم شود مثلاً پيش از شروع يک کلاس او را به آن جا ببريد و شرايط را برايش تشريح کنيد يا به صورت بازي موقعيت هايي را که احتمالاً با آن برخورد خواهد کرد تمرين کنيد.

* مسئوليت بدهيد اما مقايسه نکنيد: براي کودک شرايطي فراهم آوريد که بتواند مسئوليت هايي را بپذيرد. سعي کنيد انجام کارهايي را از کودک درخواست کنيد که مي دانيد از عهده آن ها بر مي آيد اما موفقيت و شکست او را با ديگر کودکان مقايسه نکنيد. بلکه به پيشرفت او در قياس با رفتارهاي قبلي خودش اهميت دهيد.

* حوصله به خرج دهيد و از مشاور راهنمايي بگيريد: در هر حال تاکيد مي شود که اين رفتار در طول زمان به وجود آمده است پس بايد انتظار داشته باشيد که با گذشت زمان و تلاش شما بهبود يابد اما چنانچه مشکل کودک بسيار شديد است و حضور او در اجتماع را با اختلال همراه مي کند بررسي همه جانبه موضوع از سوي يک روان شناس موثر خواهد بود..
درج مطلب  

 

بازی های کودکانه، چرا و چگونه؟

 

 

بازی کودک- کودک نیاز به حرکت و جنبش دارد و بازی کودک بخش مهمی از این نیاز اوست. این جمله یعنی والدین نباید فرزندان خود را از بازی و شیطنت منع کنند.

 

این روزها هر جایی که کودکی باشد صحبت از چگونگی بزرگ شدن و تربیت او نیز مطرح است این که چگونه کودک خود را رشد دهیم تا هم سالم باشد و هم دارای آینده ای روشن باشد دغدغه تمامی والدین است.

 

بازی کودک مهارت های مختلفی را در کودک پرورش می دهد که از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

 

1-بازی کودک ،موقعیت استفاده از قوه تخیل را در کـــودک به وجود می آید.

 

2- بازی کودک ،موجب شکـــوفایـــی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت می شود.

 

3-در بازی کودک همکاری ، همیاری و مشارکت کــودک توسعه می یابد.

 

4-در بازی کودک، با رعایت اصول و مقــــررات آشنا می شود.

 

5-در بازی ،کودک از ترس، کمرویـی و خجالت بیهوده رها می شود.

 

6-بازی کودک موجب ابراز احساسات، عواطف ، ترس ها و تردیدها ،محبت ، خشم و کینه و نگرانی ها می شود.

 

7-بازی کودک ،مـــوجب رشد هماهنگ دستگاهها و اعضای مختلف بدن می شود.

 

8-باعث تقویت حواس کــــودک می شود. نیـــرو و انرژی بدن را به بهتـــرین شکل مصرف می کند.

 

9-بازی کودک در یادگیــــری زبان نقش بسزایــــی دارد.

 

10-رفتــارهای هـــوشمندانه کـــودک تقویت می شود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازیهایی برای افزایش هوش کودکان

 

 

 مُهر سبزیجات

رنگ گواش
را رقیق کنید و در کاسه‌های کوچک بریزید.
سبزیجات مختلف یخچال را از وسط ببُرید و کودک را تشویق کنید که سبزیجات را داخل گواش فرو کرده و اثر آن را روی مقوا امتحان کند.
سبزیجات مختلف، به علت نوع بافت‌شان، شکل‌های مختلف و جالبی ایجاد می‌کنند.
کودک می‌تواند با استفاده از مهرهای مختلف، شکل‌هایی نیز بسازد.برخی از سبزیجاتی که برای ساختن مهر می‌توانید استفاده کنید، عبارتند از: لیمو، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، پیاز، هویج، کاهو یا کلم.
هم‌چنین می‌توانید کودک را تشویق کنید که دست یا پایش را داخل کاسه فرو ببرد و اثر آن را روی مقوا ببیند.این بازی باعث تقویت حس خلاقیت کودک و ایجاد هیجان مشترک بین کودک و والدین می‌شود.
برای کم کردن ریخت و پاش ناشی از این بازی می‌توانید از یک سفره یا نایلون بزرگ استفاده کنید یاکل صحنه بازی را به حمام منتقل کنید
.

 

 بازی های شاد

روش بازی: روی کاغذهای مربعی شکل، تصاویر مختلفی از چهره هایی را ترسیم کنید که به نوعی ناراحت، عصبانی، غمگین و بیمار هستند. کاغذها را داخل سبد بگذارید. از کودک بخواهید یکی از کاغذها را بیرون بیاورد و چهره روی کاغذ را با پانتومیم بازی کند. به طور مثال، برای چهره «غمگین»، کودک باید ادای گریه کردن در بیاورد. وظیفه بچه های دیگر این است تا از او بخواهند احساس بهتری داشته باشد. ابتدا آنها باید از کودک سوال بپرسند؛ چرا غمگینی؟ چطور می توانم به تو کمک کنم؟ و ... . کودکی که پانتومیم بازی می کند، پاسخ سوال ها را می دهد و کودکان دیگر سعی می کنند برای داشتن احساس خوب به او  راهکاریی ارایه کنند. به طور مثال، او را در آغوش بکشند یا به او بگویند متاسفم.

نکته آموزشی این بازی: همدردی. همدردی یکی از بهترین فضیلت های انسان ها است. کودک تا زمانی که احساس ناراحتی نداشته باشد، متوجه نمی شوند چگونه می توانند به دیگران احترام و مهربانی خود را عرضه کنند.

 


ورزش کردن به همراه شعر خواندن

روش انجام کار:یک شعر جالب انتخاب کنید.آن را با صدای بلند بخوانید.هر شعری برای خود حرکت، آهنگ،ریتم و احساس دارد.در هر حال با کودک خود هنگام خواندن اشعار،حرکات جالبی به تناسب شعر انجام دهید

 

 
 کار کلاژ دخترای نازم
 
 
 
 
 
 
 
درج مطلب  
 
 
 
شناساندن مرکز فرماندهی بدن (مغز) به دخترای نازم که بسیار برایشان لذت بخش وهیجان انگیز بود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فعالیت های کلاسی
 
 
 
کاربرگ کشور عزیزمان ایران
 
کاردستی های خلاقانه متناسب با واحد کار
درج مطلب  
ویژگی کودکانه خلاق
 
 
شوخ طبع،ریسک پذیر،کنجکاو،معاشرتی،بازیگوش،آزاد و راحت،سخت کوش،جدی،هنرمند،فرصت طلب،علاقمند به تغییر وتحول،صریح، انعطاف پذیر،تخیل قوی، نبوغ و تصویر سازی دیداری قوی، باهوش و آزاد اندیش اشاره کرد.آنها همچنین دارای تفکر واگرای بیشتری بوده و علاقمند به ارائه راهکارهای جدید و غیر معمول می باشند و از انجام فعالیت بدنی و کشیدن نقاشی لذت زیادی می برند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

دلت شاد و لبت خندان بماند
برایت عمرجاویدان بماند
خدارا میدهم سوگند برعشق
هرآن خواهی برایت آن بماند
بپایت ثروتی افزون بریزد
که چشم دشمنت حیران بماند
تنت سالم سرایت سبز باشد
برایت زندگی آسان بماند
تمام فصل سالت عید باشد
چراغ خانه ات تابان بماند

نوروز ، یادگار ماندگار یاران دیروز این دیار
و پاسداشت پاکی ها ، نیکی ها و پهلوانی ها بر همه ایرانیان نیکوسرشت خجسته باد . . .

 

درج مطلب  
درج مطلب  
تولد دخترای نازم مبارک